Lidt fra menighedsledelsesmødet i maj 2008

Her er, lidt forsinket, nogle nyheder fra menighedsledelsen. Nogle af dem er allerede meldt ud på anden vis.

Vi byder velkommen til nye medlemmer, eller rettere: Nogle stykker, som tidligere har været medlemmer af City Kirken og gerne vil være det igen, nemlig Pernille, Janni og Rene.

Dele af programmet for efteråret blev vendt; men der er lidt arbejde tilbage inden det er færdigt.

De retningslinier for adresselisten og medlemsprotokollen, som blev nævnt af Per i april, er nu færdige. De træder i kraft med det samme. Det gælder dog ikke de procedurer, der skal sættes i værk hvis folk i menighedens periferi flytter væk fra området eller hvis vi mister kontakten til nogen. Den del vil vi gerne have op på et menighedsmøde, så vi alle er enige om dem først.

Forandringsprocessen i Baptistkirken har jeg allerede skrevet om i slutningen af maj. Vi har besluttet os for at lade dette spørgsmål indgå i en større visionsproces, som vil løbe af stabelen i vores menighed i efteråret og starten af vinteren. Det vil sige, at vi – som menighed – vil tage både “forandringsprocessen” og mange andre emner op, som vi ellers ikke så tit har diskuteret. Det vil være en måde for os at afstemme vores ønsker, drømme og forventninger med hinanden, så vi kan gå fremad i enighed og klarhed. Men ikke mindst skal det være en anledning til, at vi hver især og sammen søger Gud for, hvad han vil med os, enkeltvis og som menighed!

Der er stadig ingen afklaring mht. den ledige grund på den anden side af Ahornvej, og vi har nu fået at vide, at det ikke bliver før sommerferien er overstået. Vi har fået forskellige indikationer på, at vi skal overveje at købe en temmelig stor del af grunden, men prisen betyder jo også noget! Vi må se, hvad der kan lade sig gøre.

Og så er Per Eivind blevet spurgt om han kan deltage som seniorrådgiver i den bestyrelse, der skal  (gen)starte UMOs arbejde på Island. Det betyder, at han skal en kort tur til Island et par gange om året, og det har vi som menighedsledelse givet ham “fri” til. Vi forventer sådan set, at inspirationen kommer til at gå begge veje.

Forandringsprocessen i Baptistkirken

På menighedsmødet den 26. maj havde vi en længere debat om de forandringer, der er igang i Baptistkirken (kaldet “BiD” blandt venner). Vi har tidligere talt om de økonomiske vanskeligheder, BiD står i, og der er sat en del tiltag i gang for at rette op på disse problemer. Det arbejde fortsætter, men nu tager vi fat på at diskutere de mere grundlæggende ting, såsom:

Hvilke opgaver og hvilken mission har vores menighed brug for at løfte i fællesskab med andre menig­he­der?

Helt konkret er der allerede for et par måneder siden kommet en “forandringsrapport”, som handler om de ændringer, der bliver nødt til at ske i BiD. Den er temmelig lang, men nu – faktisk samme dag som menighedsmødet – er der kommet en kortere udgave, som vi vil opfordre alle til at læse igennem og tænke over. Den blev delt ud på menighedsmødet, og der vil ligge nogle stykker på infobordet ved gudstjenesterne, som man er velkommen til at tage. Når nu du sidder ved computeren alligevel, er det måske nemmere at hente den selv; linket er: På vej ind i en forandringstid KORT.pdf. (Den findes også i en udgave som A5-folder: På vej ind i en forandringstid KORT folder.pdf) Der er flere informationer at finde på BaptistKirken i en forandringstid.

Oplægget fra BiD er, at vi skal holde en “fremtidsworkshop” i vores menighed, hvor vi igennem en kreativ proces kan være med til at skabe fremtiden for BID. Vi har i menighedsledelsen besluttet at lade dette være en del af større visionsproces op til vores visionsmøde i november. Det vil derfor komme til at forløbe på en lidt andet måde end foreslået fra BiD – detaljerne vil blive udarbejdet i løbet af den næste måned.

Sådan en proces løber ikke af sig selv, og der er brug for nogle personer, der vil være med til at løfte opgaven sammen med menighedsledelsen. I “forandringsrapporten” kaldes disse mennesker for “forandringsagenter”. I vores sammenhæng bliver opgaven som sagt lidt anderledes, men hvis det er noget, du vil hjælpe til med, så henvend dig til Per Eivind eller til Arne Christensen snarest. Og hvis du bare overvejer, om det er noget for dig, så sig også til. Så kan vi snakke nærmere om det.

Menighedsledelsesmøde nr. 2 i april, 2008

På menighedsledelsens ordinære “sidste-tirsdag-i-måneden”-møde i april var der flere nyheder:

Vi har en kandidat til posten som kasserer! Lise Jørgensen har sagt ja til tjansen, og er ved at blive sat ind i arbejdsgangene. Nu er det jo menighedsmødet, der vælger en kasserer, så der vil snart komme en indkaldelse ud med dette vigtige punkt.

Lyle og Jette Hall har fundet en ny ramme for det arbejde, de brænder for i Afrika. De går ind i et samarbejde med en afrikansk organisation, der hedder Pro Christo, og som har en vision, der meget ligner den, som Lyle og Jette tog afsted på. Missionsgruppen og menighedsledelsen er enige om at fortsætte med at støtte dem som hidtil, men nu i den nye ramme.

Vi havde også den årlige samtale mellem menighedsledelsen og tjenestelederen for det kreative område, Arne Gertsen. Det er en anledning til at snakke om de forskellige problemer, der er i arbejdet, og drøfte ændringer og nye initiativer. Der er mange ideer til, hvad man også kunne gøre – men desværre tager det jo ofte noget længere tid at føre end idé ud i livet end at få den! Området udvikler sig stille og roligt, og vi glæder os over, at der nu er stablet en lille dramagruppe på benene.

Vi følger på hvert møde op på lokalesituationen. Vi er stadig i gang med at skitsere et projekt på en del af den ledige grund på den anden side af Ahornvej. Det går langsomt fremad, der er mange ting at afklare både fra vores side og fra kommunens.

Et andet vigtigt emne, vi har taget hul på, er en drøftelse af visionen. Vi tror, at vi både som menighedsledelse og som menighed har brug for at holde os målet for øje. Jeg kan kun opfordre til, at man grunder lidt over den missionserklæring og de værdier, der hænger i en pæn ramme i gangen på Ahornvej!

Nyt fra menighedsledelsen, April 2008

Efter en god menighedslejr med stor opbakning og et dejligt og varmt fællesskab i weekenden forinden, afholdt menighedsledelsen sit ordinære månedlige møde d. 1. april. En del emner blev behandlet, hvoraf nogle kort skal refereres her:

Baptistkirken i Danmark (BiD) har udsendt et “sparekatalog” for at få økonomien under kontrol. Menighedsledelsen er generelt positiv overfor at der nu tages grundigt fat på en række tiltrængte områder, og støtter initiativet — som virker til at være i tråd med hvad der tidligere er blevet efterlyst. Nogle af de konkrete forslag blev vendt, herunder også SALT, som menighedsledelsen overordnet finder er et vigtigt område at støtte, eftersom det både er fremadrettet og har at gøre med vores overordnede identitet og profil som kirke(r).

Bøn for Nationen finder sted igen i år, d. 18. april i Bethesda. City Kirken støtter arrangementet, også økonomisk med et mindre beløb, hvilket iøvrigt sker sammen med en lang række andre kirker.

En stor del af mødet blev brugt på at snakke om lokalesituationen, som forberedelse til et møde med den kommunenale forvaltning dagen efter (et møde som iøvrigt gik godt, idet menighedens repræsentanter fornemmede en åbenhed og villighed fra kommunens side til at hjælpe os). Fokus var primært på i hvilket omfang dele af grunden på den anden side af vejen evt. kan tages i brug og indrettes som møde- og kontorbygning. Hvis det kan lade sig gøre, vil det være optimalt hvis Ahornvej 3 fortsat kan bruges som ungdomsboliger, og forskellige modeller for hvordan det evt. kunne gøres blev drøftet. Der var også en del snak om hvilket økonomisk niveau det kunne være realistisk at stile efter. Forhåbentlig kan det hele munde ud i en bygning på 400-600m2 som både har en væsentlig større sal end den nuværende på Ahornvej 3, samt kontor- og multi-lokaler til f.eks. børnekirke, og som gerne må kunne udvides senere.

Efterårets program blev diskuteret, på baggrund af bl.a. et oplæg fra gudstjenesteudvalget, og ud fra menighedsledelsens tilbagemelding på nogle konkrete forslag vil udvalget arbejde videre med disse.

Omkring kassererposten, så har det stadig ikke været muligt at finde en ny til afløsning af Helle. Menighedsledelsen fortsætter kontakten til en ekstern person som kan hjælpe med en del af bogføringsarbejdet mod betaling.

Endelig blev adresselisten og medlemsprotokollen diskuteret, og overordnede principper for disse blev diskuteret ud fra et konkret oplæg. Det er menighedsledelsens holdning at det er vigtigt at have klare kriterier ikke bare for optagelse i menigheden, men også for hvordan adresselisten vedligeholdes og hvilke procedurer der f.eks. skal sættes i værk hvis folk i menighedens periferi flytter væk fra området eller hvis vi mister kontakten til nogle.

Årsmøde 2008

Onsdag d. 12. marts var der årsmøde på Ahornvej.

På mødet blev der gjort status for 2007, godkendt regnskab og valgt personer til forskellige tillidshverv i overensstemmelse med vedtægterne.

Der var en en god og positiv snak om mange emner i aftenens løb. Det officielle referat, som Anita Pedersen blev valgt til at lave, vil blive udsendt hurtigst muligt til menighedens medlemmer, så her bringes blot et udpluk:

Bent Thomsen blev valgt som ny forhandlingsleder i stedet for Rolf Andersen, der i god tid havde meddelt at han ønskede at give denne rolle videre. Bent var dog bortrejst denne uge, så Rolf trådte beredvilligt til som suppleant for Bent.

Under årsberetningen, som Arne Christensen havde sammensat og fremlagde sammen med af en række andre, blev hovedtræk af menighedens aktiviteter i 2007 gennemgået. Det skete under overskifter som relaterede sig til menighedens mål.

Emner som vækst for den enkelte, fællesskab og gudstjenesten, det at række ud til andre, samt lokalesituation blev gennemgået. Det var en positiv oplevelse at se tilbage, og f.eks. at kunne konstatere at der på mange områder var gode muligheder for fællesskabet, at der havde været arbejdet bevidst med at forbedre gudstjenesterne og at indføre nye og kreative idéer, og at der var god tilslutning til børne- og ungdomsarbejdet — på trods af alle de udfordringer der skal overvindes undervejs. Der faldt en del positive kommentarer til fremlæggelserne.

Menighedens regnskab blev gennemgået og godkendt. Det udviser et samlet overskud på ca. 175.000 kr (delvis på grund af ekstraordinære indtægter), som føjer sig til forrige års overskud på ca. 125.000 kr, så der for tiden er en god likviditet. Menigheden må derfor betegnes at være økonomisk velkonsolideret, og det er et godt udgangspunkt for de planer og ønsker der er for fremtiden om vækst og udbygning af faciliteter.

Den nuværende kasserer, Helle Andersen, har ønsket at trække sig tilbage. Det er endnu ikke lykkedes at finde en ny kasserer til at overtage Helle’s rolle, og arbejdet med at finde en løsning fortsætter — gode idéer og villige hænder er mere end velkomne! Når en ny kasserer er fundet vil der blive indkaldt til et menighedsmøde. Thom Nielsen og Per Solberg Hansen blev valgt som revisorer.

Omkring lokaler og byggeplaner orienterede Arne Christensen og Per Eivind Stig om et nyligt afholdt møde med borgmesteren og andre nøglepersoner i kommunen. Det havde været en meget positiv snak, og der var god forståelse for vores ønsker om at udbygge faciliteterne, og tilsyneladende villighed til at hjælpe med at finde en løsning. Ud fra det skitseforslag til udbygning, som blev udarbejdet i efteråret, og som hænger fremme på Ahornvej, blev forskellige muligheder vendt med kommunen. Et nyt møde vil blive afholdt med henblik på at komme videre i processen og afklare om en udbygning er mulig eller om en anden placering kunne være en bedre løsning.

I forbindelse med dette punkt var der en meget god og inspirerende snak om både vores engagements-niveau og financiering — hvad kræver det af os — og om de muligheder som ser ud til at kunne åbne sig for os — hvad kunne vi gøre. Der var blandt de fremmødte på årsmødet en fornemmelse af at mange ting er i bevægelse, og at vi skal tænke muligheder snarere end begrænsninger og tænke på at udnytte de gunstige øjeblikke.

Menighedsledelsen, februar 2008

Menighedsledelsen har afholdt ordinært ledelsesmøde d. 26. februar.

Forberedelse af årsmødet, herunder gennemgang af regnskabet og menighedens økonomi, var selvfølgelig emner som tog en del tid. Regnskabet er tilgængeligt, og vil blive kommenteret på selve årsmødet af kasserer og menighedsledelse, men det er værd at bemærke at det heldigvis udviser et overskud på knap 175.000 kr, primært fordi renovering/ombygning af Ahornvej ikke er igangsat.

Omkring Ahornvej iøvrigt, så arbejder menighedsledelsen videre med de planer og idéer som er blevet skitseret tidligere, og som også hænger fremme i “kopi-rummet”. Der er kontakt til de offentlige myndigheder, som skal inddrages i processen for at vi kan komme videre.

Vedrørende årsmødet iøvrigt, så er der stadig ikke fundet en person som er villig til at påtage sig hvervet som kasserer. Gode forslag er velkomne til menighedsledelsen inden årsmødet!

Missionsgruppens budget for 2008 blev stort set vedtaget som foreslået, med et par enkelte små justeringer omkring formål og den præcise modtager. Planen er fortsat at give 10% af de budgetterede indsamlede midler, hvilket løber op i omkring 120.000 kr i 2008.

Medlemslisten blev gennemgået, og der var en god snak dels om medlemmer vi ikke har set i lang tid eller som vi ikke har kontakt til længere, dels om generelle principper for hvordan listen skal vedligeholdes. I denne sammenhæng blev to personer blev optaget i menigheden; én ved dåb og en anden ved overflytning fra anden menighed.

Derudover snakkede menighedsledelsen en del om fremtiden for menigheden, og der var en god snak om hvor vejen går hen og hvad der kendetegner vores fællesskab. Vigtigheden af at kunne se og kommunikere en vision, som kan være fælles for alle, er central, for ud af visionen fødes motivation for den enkelte i forhold til hans eller hendes særlige gaver og udrustning. Det leder igen til handling i hverdagen, og med Guds velsignelse og samtykke, forhåbentlig også til resultater som derigennem styrker troen og igen er med til at åbne op for en bedre forståelse af visionen og Guds kald til os som menighed.

For os som menighed på Vestegnen er der en række ting, som gerne må kendetegne os, og en dybere forståelse af hvem vi er, kan være med til at bane vej for en fornyelse af visionen om at se Guds rige brede sig og til en fornyet motivation og overgivelse. Det er ikke muligt her at komme frem til en udtømmende beskrivelse, men i snakken blev f.eks. nævnt ord som: fællesskab, nærhed, åbenhed, indlevelse, forandring i menneskers liv og ægthed.

Endelig blev menighedsledelses måde at holde møder på diskuteret, og forslag til at udnytte tiden bedre blev også debatteret. Det blev i den forbindelse bl.a. besluttet at forretningsudvalget, som i det daglige holder sammen på trådene mellem møderne, gerne må fortsætte med at være aktive og — under ansvar for menighedsledelsen — tage hånd om de mange løbende sager.

Forberedelse af årsmøde

Menighedsledelsen har igen været sammen og behandlet en lang dagsorden. Af større emner med almen interesse kan nævnes følgende:

De mange indlæg og debatten fra visions- og budgetmødet blev diskuteret, efter forudgående arbejde via mail og på menighedsledelsens wiki. Idéer og ønsker vedrørende specifikke tjenesteområder (som f.eks. gudstjenesten, lovsang, børn, unge, …) bliver videregivet til de respektive tjenesteledere, og andre emner vil menighedsledelsen selv arbejde videre med, ud fra den overordnede vision og strategi.

Den fulde liste af indlæg er tilgængelig her, og alle er velkomne til at kommentere listen eller punkter derfra. Det kan f.eks. gøres ved at lægge en kommentar her i forbindelse med dette indlæg.

Dagsorden for menighedens årsmøde, som holdes d. 12. marts kl. 19.00 i Huset på Ahornvej, blev gennemgået og tilrettet, og det blev sikret at alle punkter er under forberelse.

Emner til ny kasserer og evt muligt samarbeje med et eksternt firma, som kan varetage noget af det manuelle arbejde, blev igen diskuteret, og der tages kontakt til mulige “kandidater”.

Lokalesituation blev igen gennemgået, og der var en del snak om et forslag til “prospekt”, der beskriver hvad vi gerne vil bruge Huset på Ahornvej til. Prospektet vil blive færdiggjort, og menighedsledelsen vil tage kontakt til forskellige interessenter og beslutningstagere for at få gode råd til hvordan vi kan arbejde videre med mulighederne, og hvad der kræves for at en ombygning/udvidelse kan bringes på plads.

Derudover blev en lang række andre emner også behandlet, herunder medlemslisten, menighedens repræsentation i forhold til BiD, kalender, arbejdsgange, m.m.

Ændringer i menighedsledelsen

Menighedsledelsen har holdt sit første månedlige møde i 2008. I lighed med tidligere er her en kort opsummering af nogle af de punkter som har størst almen interesse:

Bente Sørensen har meddelt at hun af personlige årsager er nødt til at træde ud af menighedsledelsen. Resten af menighedsledelsen har med stor beklagelse måttet acceptere dette, og vil samtidig overbringe et stort tak til Bente for hendes indsats i menighedsledelsen.

Da menighedsledelsen på trods af Bentes udtræden stadig opfylder vedtægternes krav til sammensætning, så er det menighedsledelsens holdning at der ikke skal afholdes endnu et “supplerings-valg” og at næste ordinær valg vil ske efter den normale plan.

På baggrund af en bredere snak om at forbedre kommunikationen for de, som ikke har adgang til internet-baserede medier, blev det besluttet at lave en opslagstavle i huset hvorpå nyheder fra f.eks. BiD (Baptistkirken i Danmark), kopier af nyheds-indlæg her fra denne blog, dele af hjemmesiden, og anden relevant information kan hænge til gennemsyn. Opslagstavlen vil blive administreret og vedligeholdt af kontoret.

Arbejdet med at forbedre lokalesituationen fortsætter. Det blev bl.a. besluttet at udarbejde et lille “prospekt”, som beskriver vores tanker for fremtidig brug af Ahornvej, til brug for dialog med offentlige myndigheder og interessenter, og der blev udarbejdet en plan for hvordan vi kan arbejde videre med at skabe bedre rammer for City Kirkens mangfoldige aktiviteter og for derigennem at forbedre integrationen i lokalsamfundet.

Endelig blev det diskuteret hvordan Helle Andersen kan blive afløst som kasserer, og i denne sammenhæng blev også andre valg og tillidsposter gennemgået som forberedelse til menighedens årsmøde.

Menighedsledelsesmøde, Nov 2007

Menighedsledelsen mødtes tirsdag d. 27. november 2007, og havde (lidt atypisk måske) en lang række større og mindre sager til samtale og overvejelse, hvoraf en del af disse nævnes her i lidt tilfældig rækkefølge:

Omsorg og netværk i menigheden blev diskuteret. Udover konkrete forslag til at styrke netværket og omsorgen, som vi vil arbejde videre med, så blev en række personer, som er syge eller har det svært, også nævnt og bedt for på mødet.

Visions- og budgetmødet blev evalueret, og vi snakkede en del om hvordan vi vil arbejde videre med de forslag som blev diskuteret i grupperne (og som forhåbentlig vil blive ved med at komme!). Vi snakkede også en del om det seneste missionskomitemøde i Baptistkirken i Danmark (BiD), og i den forbindelse generelt om hvordan det går rundt omkring.

Gudstjeneste-temaer for dele af 2007 blev gennemgået. Gudstjenesteudvalget har fastsat et tema omkring “Passion — et hjerte der banker for…” i 1. kvartal 2008. Senere på året overvejes en opfølgning på “40 dage”, men med fokus på tjeneste i lokalsamfundet.

Der er nu kommet nye kuverter og brevpapir med det nye logo. Hjemmesiden er også opdateret med nyt design, så det nye logo er nu for alvor taget i brug.

Forskellige muligheder for at styrke og opdatere vores elektroniske kommunikation blev diskuteret, herunder målgrupper, værktøjer, teknik og trænings muligheder. Dette gælder også menighedsledelsens måde at arbejde på mellem møderne, og forbedret brug af menighedsledelsens wiki. Menighedsledelsen mener det er vigtigt at vi som menighed er aktive og synlige på nettet; det er nemlig ofte første kontakt for mange med menigheden. Og endelig mener vi også at vi i udstrakt grad skal fortsætte med at gøre brug af elektroniske præsentationer til gudstjenesten fremfor overheads.

Endelig blev missionsgruppens forslag til fordeling af rest-budgettet for mission for 2007 vedtaget som foreslået.

… en levende frikirke på Københavns vestegn