Forandringsprocessen i Baptistkirken

På menighedsmødet den 26. maj havde vi en længere debat om de forandringer, der er igang i Baptistkirken (kaldet “BiD” blandt venner). Vi har tidligere talt om de økonomiske vanskeligheder, BiD står i, og der er sat en del tiltag i gang for at rette op på disse problemer. Det arbejde fortsætter, men nu tager vi fat på at diskutere de mere grundlæggende ting, såsom:

Hvilke opgaver og hvilken mission har vores menighed brug for at løfte i fællesskab med andre menig­he­der?

Helt konkret er der allerede for et par måneder siden kommet en “forandringsrapport”, som handler om de ændringer, der bliver nødt til at ske i BiD. Den er temmelig lang, men nu – faktisk samme dag som menighedsmødet – er der kommet en kortere udgave, som vi vil opfordre alle til at læse igennem og tænke over. Den blev delt ud på menighedsmødet, og der vil ligge nogle stykker på infobordet ved gudstjenesterne, som man er velkommen til at tage. Når nu du sidder ved computeren alligevel, er det måske nemmere at hente den selv; linket er: På vej ind i en forandringstid KORT.pdf. (Den findes også i en udgave som A5-folder: På vej ind i en forandringstid KORT folder.pdf) Der er flere informationer at finde på BaptistKirken i en forandringstid.

Oplægget fra BiD er, at vi skal holde en “fremtidsworkshop” i vores menighed, hvor vi igennem en kreativ proces kan være med til at skabe fremtiden for BID. Vi har i menighedsledelsen besluttet at lade dette være en del af større visionsproces op til vores visionsmøde i november. Det vil derfor komme til at forløbe på en lidt andet måde end foreslået fra BiD – detaljerne vil blive udarbejdet i løbet af den næste måned.

Sådan en proces løber ikke af sig selv, og der er brug for nogle personer, der vil være med til at løfte opgaven sammen med menighedsledelsen. I “forandringsrapporten” kaldes disse mennesker for “forandringsagenter”. I vores sammenhæng bliver opgaven som sagt lidt anderledes, men hvis det er noget, du vil hjælpe til med, så henvend dig til Per Eivind eller til Arne Christensen snarest. Og hvis du bare overvejer, om det er noget for dig, så sig også til. Så kan vi snakke nærmere om det.