Til ihukommelse

1. Korintherbrev 5 v7
Rens den gamle surdej ud, for at I kan være en ny dej. I er jo usyret brød, for også vort påskelam er slagtet, Kristus.

Påsken begyndte for rigtig mange år siden, i Ægypten. Den er blevet fejret lige siden. Ikke bare i Israel men også i rigtig mange lande ud over hele jorden. Påsken er en højtid, ligesom julen er det. Når Gud gør noget, så er det en god idé at forstå budskabet. Gud rækker nemlig ud til alle mennesker, også til dig. Hvad Gud gør eller siger, har afgørende konsekvens, for den som tager imod det, og for den som afviser det. Det er tydeligt, når vi læser historien i 2. Mosebog. For jøderne betød det frelse og for ægypterne betyd det dom og død. Påske betyder “gået forbi”. Det lyder måske ikke så positivt, men når den, som går en forbi, er en dødsengel, som vil slå den førstefødte dreng i huset ihjel, så er det vel OK. Dødsenglen gik forbi huset, fordi der allerede var en, som havde givet sit liv i dette hus. Et fejlfrit lam var blevet slagtet, og man havde efterfølgende smurt dets blod på dørstolperne omkring hoveddøren i huset. Det var et tegn for dødsenglen om, at her var dommen betalt. Jesus Kristus er vores påskelam, han blev slagtet i vores sted. Derfor er der en beskyttelse og en frelse for den, som tror på Jesus Kristus, og det, som han gjorde på korset, gælder også for dig og mig personligt.

Dette er grundlaget for påskefesten. Det skulle være en mindedag og en fest for Herren. Den skulle holdes gennem alle generationer. For påsken minder både jøderne og os om, hvordan Gud havde udfriet dem og sat dem fri (2. Mosebog 13 v3). Det var et tegn på den helt store påskefest, som skulle komme, da Jesus Kristus, igennem sin død og opstandelse, gjorde det samme for os alle. Derfor fejrer vi påske. Bibelen fortæller os, at Jesus er “Guds Lam, for han bærer verdens synd” (Joh. 1 v29) og ligesom påskelammet giver Jesu blod udfrielse, beskyttelse og frihed. For hans blod renser os fra al synd (1 Joh. 1 v7). Det har ikke kun en konsekvens for vores frelse og det evige liv i evigheden, men gør også en konkret forskel for vores liv i dag. Surdej kender vi i dag som gær. Paulus bruger det som en negativ metafor for synd og ondskab. Det har stadig en ødelæggende effekt på et menneske eller i en menighed, som Paulus skriver til. Men pga. det slagtede påskelam er det nu muligt at få renset ud og leve et nyt liv. FRI FOR DEN SURDEJ.

2 Kor. 5 v17: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!

REFLEKSION

• Husker du tilbage på det, som Jesus har gjort for dig?
  • Hvad betyder det, som Jesus har gjort for dig, for dig i dag?
  • Er påske noget, som du fejrer eller mindes?

BØN

Kære Gud, tak at du har sørget for det hele og for os alle. Tak Gud, at vi både kan mindes, hvad der skete, og fejre dets betydning for os i dag. Tak, at du, som Gud almægtig, var villig til at dø for mig. Nu beder jeg om, at det brud med ondskaben, frihed fra dommen og det evige fællesskab, som påsken har skabt må gøre mig fri for gammel surdej. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Skærtorsdag d. 28. marts kl. 12:00-14:00 holder vi påskemåltid i Huset på Ahornvej 3.
Tilmelding til CIty Kirkens præst Michael Jensen. Pris 50 kr. pr. person indbetales til MobilePay 849684 eller bankkonto 2275-3205 622 224 (skriv “Påskemåltid”).

Michael Jensen