KVINDEN DU SATTE VED MIN SIDE

1. Mosebog 3:12 ”Det var kvinden, som du satte ved min side, der gav mig den. Indvendte Adam, ”og så spiste jeg.”

Jeg sad i min bil på vej hjem fra arbejde i dag, og så begyndte skriftstedet med ”kvinden, som du satte ved min side” at rumstere i mit hoved. Og det slog mig, at her var det at syndefaldet viste sig i al sin sørgelighed. Man kan ligefrem høre bebrejdelsen i Adams stemme. Gud, du var selv ude om det, for du satte kvinden ved min side, og lokkede hun mig fordærv! Og i den lille samtale i mit hoved kunne jeg høre min stemme sige ”Sikke et skvat af en mand! At han står der som en lille forkælet dreng og peger på alle andre end sig selv for at have skyld i hans bommert!” I det foregående kapitel i 1. Mosebog 2:16-17 er det Adam, som får besked på, at han ikke må spise af træet, som giver kendskab til både godt og ondt, inden Eva kommer på banen i vers 21.

Desværre er det jo bare sådan at vi tit opfører os, når vi bliver mindet om en fejl. Uanset om det er på jobbet, i familien eller andre steder. Vores første tanke er ofte at gå i forsvarsposition og prøve at skyde bolden videre.

Men jeg mener virkelig, at Adam er et skvat af en mand og opfører sig som forfaderen til alle mænd, der har behandlet kvinder dårligt op gennem historien – både uden for og inden for kirken.

Heldigvis er der et rigtigt forbillede for os mænd, og ham skal vi lade os inspirere af hver eneste dag. Jesus behandlede altid kvinder med den yderste respekt. Selv da han led på korset, sørgede han for, at Johannes tog sig af hans mor efter hans død (læs Johannesevangeliet, kapitel 19:26).

Ud af de mange steder i Det Ny Testamente, jeg kunne hive frem, er der tre yderligere steder, jeg vil fremhæve:

• I Lukas kapitel 8 læser vi om de kvinder, som fulgte Jesus og af egne midler var med til at skaffe mad til disciplene. En af dem var endog gift med Kong Herodes’ hofchef.
  • I Johannes kapitel 8 læser vi om kvinden, som var blevet grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud. Ifølge loven skulle hun stenes til døde, og Jesus, som udmærket kendte loven, sagde, at den, der var syndfri skulle kaste den første sten. Da de alle sammen er lusket af, tilgiver Jesus kvinden og opfordrer hende til at leve et andet liv.
  • Endelig vil jeg – lige som i sidste uge – fremhæve Markus 16:9-11, hvor den første, Jesus viser sig for på påskemorgen, er Maria Magdalene. Verdens første til at berette om, at Jesus var i live efter døden på korset, var en kvinde, som havde været besat af syv onde ånder.

Som kristne mænd skal vi behandle kvinderne – både i menigheden og udenfor – på samme måde som vores Herre gør! Jeg behøver slet ikke minde kvinderne om at de også skal kende deres plads i Guds rige. Jeg tror at de er klar over det allerede – det er os andre, der nogle gange skal mindes om det 🙂

Der er gudstjeneste klokken 11:00 i City Kirken i Taastrup Kulturcenter, Poppel Allé 12 igen på søndag og jeg står for prædiken denne søndag. Det eneste jeg vil afsløre på forhånd er, at der endnu engang er en kvinde i centrum 🙂

Michael Rask Christensen

PS:  Husk at der er Salt & Light relationsdag den 27. april 2024 i Kulturcentret:

Tid: 27. april kl. 10:30 – 17:00

Sted: Taastrup Kulturcenter

Tilmelding: kbhfamiliekirke.nanna@gmail.com senest den 19. april

Betaling: 210 kr. per deltager på MobilePay 26287, mrk. ”Relationsdag”.