Opmærksomhed

Galaterbrevet 6 v10
Så lad os da gøre godt mod alle, så længe det er tid, især mod vore trosfæller.

Så hvorfor får folk i Guds familie særlig opmærksomhed?

Hvad end du er opmærksom på, vil det trives. Hvis du er opmærksom på din have, vil den trives. Hvis du er opmærksom på dine børn, vil de trives, på dit ægteskab, vil det trives, på dine relationer generelt, så vil de trives.

Hvad er kærlighedens gave? Det er ikke diamanter, blomster eller chokolade. Den kærlighedsgave, du kan give, er fokuseret opmærksomhed. Du kan bekræfte folk bare ved at se dem i øjnene og være lyttende. Det vil i en væsentlig grad fortælle dem: Jeg værdsætter dig og det, som du fortæller mig, er vigtigt. Det, du har at sige, betyder noget for mig. Hvad folk ønsker mere end noget andet, er fokuseret opmærksomhed. Mennesker vil gerne vide og opleve, er at de betyder noget og at deres liv betyder noget. Det fortæller dem, at de er værdifulde.

Kernen i relationer er derfor ikke, hvad vi gør for hinanden, eller de ting, vi giver til hinanden. Hjertet i relationer er, hvor meget vi giver af os selv til hinanden.

Dette gælder i alle forhold; hvis du vil gøre noget godt for andre, så giv dem din tid og dit fokus. Det samme gælder for fællesskabet i kirken. Det gør det autentisk og ægte. Det fjerner al overfladiskhed og bliver troværdigt. Frihed i fællesskabet med Gud, som Paulus beskriver i Galaterbrevet, er ikke bundet til en masse regler og gøremål, men en mulighed for at gøre noget godt for hinanden. OPMÆRKSOMHED er det bedste, som du kan give til en anden, for i den åbnes der op for alt andet.

• Er du opmærksom på andre?
  • Hvordan kan du give opmærksomhed til en anden?
  • Hvad er de ting, der tager din tid og din opmærksomhed?

Tak Gud, at du ønsker fællesskab med mig, og tak for det fællesskab, som jeg har i kirken. Tak, at jeg ikke behøver at stå alene. Så jeg beder om, at du vil styrke mine relationer, genoprette og inspirere dem med din kærlighed. Hjælp mig til at være opmærksom på min næste, at være tilgængelig og til at bevare enhed og fred. Ansigt til ansigt, hjerte-til-hjerte. AMEN.

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

TEMA: ET MØDE MED GUD?