Elsk dine fjender

Lukas-evangeliet 6 v27-29
Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til.

Hvem gør det? Ikke mange mennesker, og det står endda i bydeform. Den reaktion, versene taler om, er at leve i en modsat ånd end den, man møder. Den er anderledes end det naturlige, populære eller nemme. Men det er det, som stopper konflikter, splittelser og vold og krig. Det kræver meget mod at svare med en velsignelse, enhver kan hævne sig, sige noget ondt eller give igen med samme mønt. Dette eskalerer bare konflikten.

Når Gud ønsker, at du skal elske dine fjender, er det fordi, at det er det mest kraftfulde virkemiddel til forandring i en hård og kold verden. Du kan gøre en forskel med Guds kærlighed. Det betyder ikke, at man som menneske skal finde sig i hvad som helst. Det er OK at sætte grænser. Men det betyder, at man er i kontrol af, hvordan ens reaktion er.

Martin Luther Kings tilgang til hans kamp for borgerrettigheder var inspireret af dette. Hans ikke-voldelige modstand gav ham Nobels fredspris i 1964. Fordi verden aldrig havde oplevede noget lignende.

Det er et stort valg at svare med kærlighed, når du nægter at gengælde og i stedet reagerer i en modsat ånd. I din familie, på dit arbejde eller over for nogen, som ikke kan lide dig. MEN der følger også en stor velsignelse med, når du gør det.

Matthæus-evangeliet 5 v9: Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.

REFLEKSION

• Er du opmærksom på dine reaktioner, når du møder modstand?
  • Hvad ville udtrykket, ”AT VENDE DEN ANDEN KIND TIL” betyde for dig?
  • Hvilken påvirkning ville det have på situationen?

BØN
Kære Gud, tak at du mødte mig i en modsat ånd. Tak at jeg hos dig altid er elsket og tilgivet. Nu beder jeg om at du vil lære mig at leve i den ånd. Led mit hjerte til at elske mine fjender og tilgive dem, der har såret mig. Tak, at hos dig finder jeg den ånd, som kan elske, tilgive, men også helbrede. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

På søndag får vi besøg af Morten Patrzalek, som leder det danske team i Salt and Light.

Michael Jensen

Nu på lørdag d. 3 juni, er der FRIVILLIGHEDSDAG i Taastrup. City Kirken deltager sammen med de andre kirker i byen i en fælles pavillon. Det bliver fra kl. 10:00 til kl.16:00 på Taastrup Hovedgade overfor biblioteket.

Den 11. juni vil vi afholde informationsmøde efter gudstjenesten.

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften sammen med ”Københavns Familiekirke” i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup.