Gør det igen!

Habakkuks bog 3 v2
Herre, jeg har hørt dit ry, Herre, jeg har set din gerning. Lad den ske igen, før årene går.

“Der var engang”, sådan starter mange historier. Måske er det også overskriften på en tid i dit liv, som var en tid, du længes efter i dag.

Fornyelse refererer til en åndelig opvågning fra en tilstand af dvale eller stagnation i ens liv. Det omfatter genoplivningen af en kærlighed til Gud, en påskønnelse af hans hellighed, en passion for hans ord og fællesskabet med hans kirke.

Fornyelse styrker ens tro og åbner vores øjne for sandheden på en ny og frisk måde. Det betyder en frisk start med en ren tavle, der markerer en ny begyndelse.

Fornyelse gentager i mange henseender ens oplevelse, da man blev frelst og kom til tro på Jesus for første gang.

Det er initieret af en tilskyndelse fra Helligånden, der skaber en bevidsthed om noget, der mangler eller ikke er på plads i ens liv i fællesskab med Gud eller i kirken.

Gud kalder os igennem Helligånd til fornyelse, for at løfte os op og give nyt håb og tro i vores liv. Kun Gud kan genoprette og genskabe det, som var. Til gengæld kan Gud også gøre det.

Læg mærke til bønnen i verset fra Habakkuk. Bøn er en respons på en længsel efter, at noget skal blive anderledes og en tillid til at Gud kan gøre det igen, som han har gjort det før. Hele Habakkuks bog er en dialog mellem Habakkuk og Gud om, hvordan Gud vil bringe orden i landet og bringe folket tilbage til Gud igen. MEN bogen slutter med Habakkuks egen oplevelse af fornyelse, for det er der, det altid starter: Jeg vil juble over Herren og fryde mig over min frelses Gud. Gud Herren er min styrke, han gør min fod let som hindens og lader mig løbe over højderne. Habakkuks bog 3 v18-19.

REFLEKSION

• Har du brug for fornyelse?
  • Hvad længes du efter?
  • Hvordan kan Helligånden hjælpe dig?

BØN
Kære Gud, tak at du ønsker fornyelse i mit liv. Du, som har skabt mig, kender mine tanker og handlinger. Du, som gennemskuer mine hensigter og valg. Så i dag bekender jeg mit desperate behov for dig. Herre, jeg har virkelig brug for din tilgivelse og din Ånd. Jeg vil vende om og gå i en anden retning – tilbage til dig, Herre. Men jeg har brug for din hjælp. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Den 23. juni holder vi Sankt Hans-aften i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, fra kl. 17:00