Du mætter mig med glæde

Bibelen understreger Guds åbenlyse tilstedeværelse, men også at der er forskel på at sige “Gud er overalt” og at sige “Gud er her”. Førstnævnte er standardkategorien for de fleste kristne. Vi taler om Guds nærvær, som er uundgåeligt, og at han er “overalt til stede”.
Salmernes bog 139 v7-8: Hvor skulle jeg flygte hen fra dit ansigt? Stiger jeg op til himlen, er du dér, lægger jeg mig i dødsriget, er du dér.

Men Guds nærvær er også et personligt anliggende. Guds ønske er at være sammen med os mennesker. Fra den første til den sidste bog i Bibelen handler det grundlæggende ikke om andet.

Guds personlige nærvær finder sit største udtryk i navnet Immanuel:
Matthæus-evangeliet 1 v23: »Se, jomfruen skal blive med barn og føde en søn, og de skal give ham navnet Immanuel« – det betyder: Gud med os.

Gud selv kommer for at frelse. Jesus Kristus, Guds søn, trådte ind i menneskehedens historie og gav sit liv som en løsesum for alle.

I denne kærlighedshandling forener Kristus os med sig selv og åbner op for adgangen til fællesskabet med Gud. Så når vi tror på Gud, kan vi lære ham at kende, som han er, og ikke som vi forestiller os det.

At kende Gud er mere end at tænke på Gud som en problemløser eller en slags energikilde, det handler om et fællesskab.

I Guds nærvær oplever vi Guds virkelighed i vores liv, hans Hellighed, sandhed, styrke og kærlighed mm. Samtidigt med dette, så lærer vi også Guds ønske og formål med vores eksistens.
Salmernes Bog 16 v11: Du lærer mig livets vej, du mætter mig med glæde for dit ansigt, du har altid herlige ting i din højre hånd.

Guds nærvær skaber glæde, JA, men hvad er nøglen som åbner op for det hele?
Hebræerbrevet 11 v6: Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham.

REFLEKSION

• Kender du Gud, eller kender du til Gud?
  • Hvornår har du sidst søgt Gud, indtil du fandt, hvad du søgte?
  • Hvad betyder de følgende ord for dig? Da Jakob vågnede, sagde han: »Herren er i sandhed på dette sted, og jeg vidste det ikke!«

BØN
Tak Gud, fordi du ønsker at være nærværende i mit liv, så jeg kan lære dig endnu bedre at kende. Jeg beder om at kunne tage dit ord til mig, når du siger »Råber I til mig, og går I hen og beder til mig, vil jeg høre jer. Søger I mig, skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte, er jeg at finde, siger Herren.« AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til fælles JULE-cafégudstjeneste med Familiekirken og City Kirken på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12