Coronavirus og gudstjenester på nettet

På grund af den spredning af corona-virus/covid-19, som i øjeblikket sker i Danmark, har regeringen i går kraftigt opfordret alle foreninger og trossamfund til at lukke for alle indendørs aktiviteter. Opfordringen gælder lige nu for de næste 2 uger, men man kan godt forestille sig, at det bliver for en længere periode end det. Regeringen tager situationen så alvorligt, at arrangementer med over 100 personer indendørs bliver direkte forbudt.

I City Kirken tager vi opfordringen alvorligt, også selv om vi sjældent samler 100 personer. Vi aflyser derfor alle de sædvanlige aktiviteter i relation til kirken foreløbig for de næste 2 uger (længere hvis det bliver aktuelt). Det gælder både gudstjenesterne, Healing Rooms, morgenbøn, Gadekirken og MOG-aktiviteter, ligesom Teen Challenge er lukket ned. Det planlagte årsmøde udsættes.

Dette er på linie med Høje Taastrup kommunes håndtering af situationen, hvor Kulturcenteret og de andre kulturhuse i kommunen nu er låst helt af.

Tanken bag disse drastiske skridt er jo at begrænse smittespredningen kraftigt, og vi vil derfor opfordre alle til at være meget opmærksomme på de hygiejneanvisninger, der er blevet givet. Vi vil også opfordre til at begrænse private sammenkomster og aflyse at mødes fysisk, hvis det ikke er nødvendigt.

Men vi vil ikke opfordre til at begrænse fællesskabet i menigheden! Tværtimod vil vi opfordre til, at alle er meget opmærksomme på hinanden, men at vi for en tid dyrker fællesskabet på afstand, f.eks. ved at ringe, skype, eller gennem de sociale medier. Vær også opmærksom på andre, der har behov for hjælp til f.eks. indkøb mm., incl. dem, der ikke er en del af menigheden! Vi vil også opfordre alle i menigheden til at bede for hinanden, for kirken og for landet.

Vi er i gang med at arrangere anderledes måder at holde gudstjeneste på – over nettet. Vi vil løbende informere om dette og om andre tiltag, og generelt om alt der påvirkes af situationen.