Troværdighed

Ordsprogenes Bog 20 vers 6
Mange råber op om egen troskab, men hvor findes en pålidelig mand?

Tillid er den følelsesmæssige lim, der trækker dig tættere på mennesker. Uden tillid vil du aldrig få det forhold, som Gud ønsker, du skal have til ham eller til andre mennesker. Verset fra Ordsprogenes Bog blev skrevet for tusinder af år siden, og alligevel har vi det samme dilemma i dag: Hvem kan man stole på? Hvordan finder du en troværdig person? Endnu vigtigere, hvordan bliver du selv et troværdigt menneske, som andre mennesker kan stole på? Du opbygger folks tillid ved at være konsekvent.

Bibelen siger i Lukas-evangeliet 16 vers 10: Den, der er tro i det små, er også tro i det store. Den, der er uærlig i det små, er også uærlig i det store. Gud siger, at du opbygger tillid ved at være trofast i små ting. Selv når ingen ser dig, så ser Gud det. Han ser, hvad du laver, tænker og siger, og han siger, at hvis du er tro i små ting, vil han give dig et større og større ansvar. Du tjener folks tillid ved at være troværdig.

Mennesker stoler på dig, når du kan holde oplysninger fortrolige eller bare gøre, hvad du har lovet. At konstant lave om på aftaler eller at tale bag hinandens rygge, er derfor gift og vil automatisk annullere enhver form for tillid. Ordsprogenes Bog 11 v13 siger: Den, der løber med sladder, røber hemmeligheder, den pålidelige skjuler sagen.

Du tjener folks tillid ved at bruge tid sammen med mennesker. Bibelen siger at: En ven viser kærlighed til hver en tid, en broder er født til hjælp i nøden; Ordsprogenes Bog 17 v17. Det betyder, at man er der, når der er brug for det.

Afstand skaber mistillid. Det samme er tilfældet i vores relation med Gud. Gud har lovet at være sammen med os alle dage, MEN det skal gå begge veje, hvis der skal bygges tillid.

REFLEKSION

• Er du et konstant menneske eller ændrer du dig hele tiden?
  • På hvilke specifikke måder kan du vise, at du er trofast i de små ting?
  • Hvorfor er det ofte svært at holde på en hemmelighed? Hvad er motivationen bag sladder?

BØN

Kære Gud, tak at du er helt igennem ærlig; i dig er der intet mørke. Jeg beder til, at du hjælper mig til at være ærlig og troværdig på samme måde. Så jeg beder om, at du hjælper mig med at være ærlig over for mig selv og mennesker omkring mig. Til at indrømme mine fejl og rette op, hvor det er nødvendigt. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl.11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Lus i skindpelsen

På søndag kl. 14:00 går jøder og kristne sammen i en fælles markering af håb for gidslerne, håb for Israel og håb for Mellemøsten. Demonstrationen indledes i synagogen i Krystalgade. Herefter vil der være et optog med flag og fakler til Israels Plads.
Medarrangør: Frikirkenet

Søndag d. 28/1 taler David ”Buck” Hudson i City Kirken.