En dejlig original

1. Samuels bog 16 v7: Men Herren sagde til Samuel: »Se ikke på hans udseende og højde; ham forkaster jeg, for det drejer sig ikke om det, mennesker ser på; mennesker ser på det, de har for deres øjne, men Herren ser på hjertet.«

En af de dårligste idéer, der nogen sinde har eksisteret, er at man sammenligner sig med andre. Naboen, kollegaen, studiekammeraten eller folk man ser på nettet. Det er et problem, vi alle kender til, og det har altid eksisteret. MEN uanset hvad du har fået at vide af nogen i dit liv eller af kulturen vi lever i eller af de løgne, som Satan lægger i dit hoved, så er du uendelig værdifuld for Gud. Esajas 49 v16: Se, i mine hænder har jeg tegnet dig. Dit liv har enorm mening og formål, uanset hvem du er, eller hvor du kommer fra. Det samme gælder for alle, fra det øjeblik, de blev født. Vi er alle unikke, med vores forskellige personligheder, udseende, talenter, og intelligenser. Nogle er dygtige og begavede i een retning og andre i en anden, men Gud ser på os alle og glæder sig over det, han har skabt.

Når verset siger, at Gud ser på hjertet, så taler det om, at Gud ser på vores indstilling til hvem vi er og hvad vi laver, så pas godt på det. Ordspr. Bog 4 v23 siger: Frem for alt: Vogt dit hjerte, for derfra udgår livet. Gud har et stort perspektiv på dit liv, han kan se, hvad vi ikke kan se. Gud vil ikke sammenligne dig med nogen anden, du er hans mesterværk. Han ønsker at nå dit unikke potentiale, på den måde, som du er. Spild ikke mere tid på at tænke, at du ikke har noget at tilbyde eller sammenligne dig med andre mennesker. Du er du, og du duer – til præcis det, som Gud har skabt dig til at være.

Refleksion

• Hvorfor tror du, at vi mennesker har en tendens til at sammenligne os med andre?
  • Hvad får dig til at tro, at de er bedre end dig, eller at Gud elsker dem mere?
  • Fokuserer du mere på dine udfordringer, eller dit gudgivne potentiale?
  • Hvordan kan du finde ud af, hvad Gud formede dig til at være?

Bøn
Kære Gud, hjælp mig til at finde ud af, hvem du har skabt mig til at være. Hjælp mig til at se, at jeg er præcis som jeg skal være. Hjælp mig til at acceptere den jeg er. Amen

Hej Citykirke, vi følger genåbningen i Danmark og her på Vestegnen meget nøje. Vi arbejder pt. på at finde muligheder på, hvordan vi igen kan mødes. Snarest vil der komme et udspil til, hvordan dette kan lade sig gøre.

Glæd dig til denne uges online-gudstjeneste på https://www.citykirken.dk/online-soendage, hvor vi skal møde nye spændende mennesker.

Rigtig god weekend og Gud velsigne dig.

Michael Jensen