SYMBOLER

Matt. 1 v23: Se, jomfruen skal blive med barn og føde en søn, og de skal give ham navnet »Immanuel« – det betyder: Gud med os.

For en del år siden skrev nu afdøde sanger Kim Larsen sangen ”Det er en kold tid som vi lever i, alle går rundt og fryser.” En stadig meget god samfundsanalyse og nok gældende for de fleste mennesker, efter dette noget specielle og en hel del anderledes år, som det vi snart siger farvel til 2020. Intet er, som det var, og så skal vi pludselig være glade fordi det er JUL.

For mig er julen er forbundet med mange traditioner og symboler, som peger hen mod den ene, som giver mening til alt det, som symbolerne illustrerer. Hygge og varme i lysets skær, mætheden og fællesskabet rundt om bordet, for ikke at tale om glæden ved at give eller modtage en gave. Jo, julen står for mange skønne og dejlige ting. Der må da være en årsag til, at vi mennesker forbinder julen med alle disse gode ting. Selv i et år med Covid-19, restriktioner, som betyder, at vi nu igen må holde online gudstjeneste og hvor folk stadig går rundt og fryser i mangel på nærhed. Så er der i julen et håb til os alle, fordi Gud ikke har glemt os mennesker. I fejringen i, at Jesus blev født, bliver vi mindet om, at Gud er med os. Han er med dig lige nu, og han er med dig ind i det nye år, som ligger og venter på os.

Når Bibelen så klart fortæller os, at Gud er med os, altså ikke imod os, kunne det så tænde et lys for dig midt i mørket? Kunne det møde de behov, som ikke engang det rige julebord kan dække? Der er en gave til dig, og som kun du kan åbne, for det er dit navn, som står skrevet på den. Alt for mange mennesker går stadig rundt og fryser, de lever kun med symbolernes begrænsede strejf af den ægte vare. GUD ER MED DIG. Tag imod den største og bedste gave, som du nogen sinde kunne ønske dig, eller måske er det for dig tiden at kommer tilbage til fællesskabet med Gud og hans kirke igen.

I den første julenat var der en flok hyrder, som fik en kæmpe overraskelse. Men deres frygt blev vendt til glæde, da de gik ind til Jesus. Lukas 2 v20 fortæller os, at efter dette møde vendte hyrderne tilbage og priste og lovede Gud for alt, hvad de havde hørt og set, sådan som det var blevet sagt til dem. Må dette også være din erfaring.

Bøn
Kære Gud, det med julen har kun sjældent levet op til mine håb og forventninger. Så jeg beder om hjælp, til at tro på din virkelighed og hvad den kan gøre for mig. For mange relationer har vist sig ikke at holde, så jeg beder om hjælp til at tro på, at du holder, når du siger, at du er med mig. Amen

Må Gud rigt velsigne dig og kære kirke, vi ses online på søndag. Vi starter kl. 11 på https://www.citykirken.dk/online-soendage