Er han også din hyrde?

Salme 23 er vel nok en af de mest kendte passager i Bibelen. Der bruges et billede om en hyrde, og hans relation til sit får, til at beskrive Guds kærlige omsorg for sit folk. Den understreger Guds vejledning, beskyttelse og forsørgelse og forsikrer os om, at vi ikke behøver at frygte, selv i de mørkeste dale, fordi Gud er med os.

Herren er min hyrde: Denne åbningslinje etablerer salmens centrale tema: Guds personlige og omsorgsfulde relation til den, som tror på ham.

David, salmens forfatter, skriver om sin egen erfaring: Herren er min hyrde.

Hans tillid til Gud er urokkelig, Gud er hans forsørger, vejleder og beskytter.

Billedsprog om “grønne græsgange” og “stille vand” fremkalder en følelse af fred og forfriskning. Gud leder sine får til steder med hvile og næring og opfylder deres fysiske og åndelige behov.

Han bevarer dem på rette veje og beskytter dem, selv igennem “dødens skyggedal”. I de svære tider dækker Gud et bord foran os, som til en æresgæst i fjendens påsyn. Her rækker Gud os et overfyldt bæger, som understreger Guds ønske om at velsigne sit folk rigeligt og på alle måder se til deres behov. At Gud så salver ens hoved med olie betyder, at han udruster og fylder os med styrke. Men ikke nok med det, Guds godhed og troskab vil altid følge med os og selv ind i evigheden, hvor vi altid være sammen med Gud.

Dette giver trøst og forsikring om, at du i troen på Gud aldrig er alene, men at du kan finde hvile i Gud: I tider med stress eller vanskeligheder kan vi finde trøst og fred i Guds nærvær. Salme 23 er et tidløst budskab om håb og sikkerhed, der minder os om, at Gud er vores hyrde, og at han altid er med os, leder, beskytter og sørger for os, trods modstand.

Refleksion

  • Hvordan er din relation til Gud?
  • Hvor udfordrer eller opmuntrer salmen dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak at jeg kan kalde dig for min: Tak, at jeg kan lære at stole på dig på alle tidspunkter i mit liv. Tak for dit nærvær, også selv om jeg i svære tider ikke altid føler det. Så takker jeg dig for, at din godhed og barmhjertighed altid følger med mig. Hjælp mig til at holde fast i den tro på dig i vanskelige tider, og huske på din trofasthed og ledelse i mit liv. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: For evigt taknemmelig

 

Lørdag d. 28 juni: Arbejdsdag i “Huset” på Ahornvej 3 i Taastrup.
For mere info, tal med Arne Gertsen.

Søndag d. 29 juni: Store flyttedag fra Kulturcentret til “Huset” på Ahornvej 3.
Efter gudstjenesten flytter vi, alle vores ting ned på Ahornvej.
For mere info, tal med ledelsen.

Søndag d. 6. juli: Gudstjeneste i “Huset” på Ahornvej 3 i Taastrup.
City Kirkens gamle præst, Per Eivind Stig, prædiker.

City Kirkens præst, Michael Jensen, holder ferie i uge 27 og 28.
Spørgsmål rettes til kirkens ledelse.

Vel mødt i City Kirken!

Michael Jensen

Trøst og meget mere!

Esajas’ bog kapitel 40 vers 1
Trøst mit folk, trøst det! siger jeres Gud.

Trøst er noget, som vi alle på et eller andet tidspunkt kan få brug for. Gud er opmærksom på det, og derfor finder vi det også beskrevet i Bibelen.

Verset står i sammenhæng med svære tider, som jøderne var i, og minder dem om, at Gud ikke har glemt dem.

Profeten skulle fortælle, at Gud stadig havde omsorg for sit folk.

Ordet “trøst” dækker over en mening af ømhed. Den “trøst”, som Gud tilbyder, er et kald til at vende tilbage til Gud og hans kærlighed. Jøderne var komme bort fra den relation, men Gud havde ikke glemt dem. En ny stemme slutter sig til scenen i vers 3 og erklærer at: Der er en, der råber: Ban Herrens vej i ørkenen, jævn en vej for vor Gud i det øde land. Tiden med Guds fravær fra Jerusalem var forbi. Gud ville vende tilbage til sin hellige by og igen være tilgængelig: “Herrens herlighed skal åbenbares” for hans folk.

I vers 9 og 10 ser vi meningen med det hele. Der er et kald til at fortælle om Gud.

Budskabet ligner det budskab, som Johannes Døberen gav i Johannesevangeliet kapitel 1 vers 29: “Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.”

Men budskabet stopper ikke der. Vers 9 siger også: Jerusalems budbringer, råb uden frygt! Sig til Judas byer: Her kommer jeres Gud! Gud Herren kommer i styrke.

Den Gud, der skal forkyndes, er både magtfuld og mild, i stand til at trøste såvel som at forsvare. Som en “løve og et lam“.

Måske trænger du til at blive trøstet og mindet om Guds godhed, og at han ikke har forladt dig. Det er der mange, som gør, både i kirken og i en mere og mere forvirret og mørk verden. Derfor siger Jesus i Apostlenes Gerninger kapitel 1 vers 8: “Men I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende.” Vi er kaldet til at fortælle om Guds kærlighed, som trøst og opfordring til mennesker om at vende tilbage til Gud.

Så vi glæder os til pinsen og Helligåndens komme, som gør det hele muligt.

Refleksion

  • Trænger du til trøst?
  • Har du mulighed for at trøste en anden?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak at du sendte Helligånden. Nu beder jeg om dit nærvær i mit liv, i svære tider, når jeg føler mig tom, kom nær til mig og fyld mig med din fred og glæde igen. Hjælp mig også til at kunne trøste andre. Tak fordi du løfter mig i Åndens forfriskende berøring. Tak, at du fylder mig med kraft til at kunne fortælle om dig. AMEN

PS. Vi holder pinsegudstjeneste i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, grundet ferielukning i Kulturcentret.

Tema for gudstjenesten er: Hvad siger Gud, hvad gør Gud?

Kærlig hilsen
Michael Jensen

Info til kalenderen

Søndag d. 15. juni: Efter gudstjenesten vil der være informationsmøde i kirken.

Udflugt til Orø: Lørdag d. 21. juni er vi inviteret til at besøge Ellinor og Per Eivind.
Vi kører i biler derop. Spiser frokost på kroen og skal også høre lidt om Orøs historie.
Derefter går vi til den lokale folkekirke, som har en interessant fortælling.
Til slut er der kaffe hjemme hos Ellinor og Per Eivind.

Lørdag d. 28 juni: Arbejdsdag i “Huset” på Ahornvej 3 i Taastrup.
For mere info, tal med Arne Gertsen.

Søndag d. 29 juni: Store flyttedag fra Kulturcentret til “Huset” på Ahornvej 3.
Efter gudstjenesten flytter vi, alle vores ting ned på Ahornvej.
For mere info, tal med ledelsen.

Søndag d. 6. juli: Gudstjeneste i “Huset” på Ahornvej 3 i Taastrup.
City Kirkens gamle præst, Per Eivind Stig, prædiker.

Tal for Gud

Ordsprogenes Bog 31 v8-9
Før ordet for de stumme, tal deres sag, når de er ved at bukke under. Før ordet, døm retfærdigt, og skaf den hjælpeløse og fattige ret!

Versene her understreger vigtigheden af at tale for de stemmeløse og forsvare de undertrykte. De opfordrer os til at gå ind for retfærdighed for dem, der er sårbare eller ikke kan forsvare sig selv. Det samme gælder for dem, som lider nød. Versene opfordrer os til at bruge vores indflydelse til at beskytte de udsatte.

Versene nævner specifikt de stumme, hjælpeløse og fattige, og fremhæver ansvaret for aktivt at forsvare deres rettigheder og interesser.

Martin Luther King Jr. udtrykte det på denne måde: Vi er nødt til at træffe et valg om at hæve vores stemme, fordi der kan komme et tidspunkt, hvor vores desperation bliver højere end vores bekvemmelighed, og vi simpelthen må sige fra overfor uretfærdighed.

Man kunne også sige, at det eneste, der er nødvendigt for ondskabens sejr, er, at kristne ikke gør eller siger noget. Nogle gange holder vi os tilbage fra at tale andres sag, fordi vi ikke tror, at det vil gøre en forskel, eller fordi vi har det så godt, at vi er blevet følelsesløse og kolde over for andres smerte. Men Gud vil, at vi skal tale for dem, som har det svært. De bibelske principper er helt tydelige om, hvad vi er kaldet til. At tale for Gud og være en stemme for de stemmeløse i Esajas’ Bog kapitel 1 vers 17, og i Salmernes Bog kapitel 82 vers 3-4, som opfordrer os til at forsvare de svage og faderløse.

Vi har et ansvar for at tale for Gud og fortælle om de gode nyheder om Jesus Kristus. Vi kan være et lys for verden ved at hæve vores stemme og stå for, hvad der er ret her i livet.

Hvordan kan du være med til at gøre det og ikke bare se passivt til? En har engang sagt, at ”ingen begik en større fejl end den, der intet gjorde, fordi man troede, at man kun kunne gøre lidt”. Alle kan gøre noget, og tilsammen kan vi gøre en forskel.

Refleksion

  • Hvilke situationer har du befundet dig i, hvor du gerne ville sige fra, men havde svært ved at gøre det?
  • Hvilken stor eller lille stemme kunne du være, som ville hjælpe en anden?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak at vi alle kan høre din stemme om at komme til dig, når vi har det svært. Nu beder vi for dem, der står over for nød, sygdom, fattigdom og uretfærdighed. Giv dem din trøst og fred, og hjælp dem til at finde styrke i din kærlighed. Må de blive opretholdt af din nåde og omgivet af din urokkelige tilstedeværelse. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Når Gud siger “slip”

Onsdag d. 4 juni kl. 19:30 holder vi bedemøde i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup.

Søndag d. 8 juni kl. 11:00 holder vi pinsegudstjeneste i Huset på Ahornvej 3 i Taastrup, grundet ferielukning i Kulturcentret.

Lad Gud tale

Lukas-evangeliet kapitel 4 vers 7
Der står skrevet …

Vores liv er fyldt med stemmer fra andre mennesker. Deres meninger og holdninger mm, som de synes, at vi skal høre og forholde os til. Nogle af de stemmer har store positioner og kan derfor have stor indflydelse på dem, der lytter.  Der er også stemmer fra fortiden, som bliver ved med at tale til os, om vi vil det eller ej. Alle disse stemmer har større eller mindre indflydelse på vores liv, alt afhængig af, hvor meget man lytter til dem og hvilken plads man giver dem.

Du kan tage en beslutning: Vil du lytte til denne verdens negative støj, eller skrue op for det håb og det liv, der findes i Guds stemme? Hvilken stemme skal være den dominerende i dit liv?

Vi kan lære af Jesus, hvordan han bekæmpede en ond stemme i sit liv. Han lyttede til en anden stemme, som han lod tale ind i situationen. Han tog et valg om at lade Guds stemme være den dominerende røst i situationen.

Når Gud taler, så er der fred, glæde og mening. Aldrig fristelser eller usikkerhed. Gud ønsker at tale direkte til dig. Som en god far længes han efter at engagere sig med dig i en kontinuerlig samtale. Både i hans ord og igennem Helligånden taler Gud til os. Prøv at lade den sandhed om, at Guds ønske er at have ægte, livsforvandlende samtaler med dig, synke ind i dit hjerte i et øjeblik og tænk over, hvad det betyder for dit eget liv at have kommunikation med Gud på daglig basis. Gud selv ønsker at tale med dig, om alting dit liv. Lyt til Gud, i forvisningen om, at han har den sandhed og visdom, som du har brug for.  Stol på hans ord, lad det være en guide og et lys på din vej, så du bliver på vejen.

Salmernes bog kapitel 32 vers 8: Jeg vil lære og undervise dig om den vej, du skal gå, jeg vil give dig råd, mit blik er rettet mod dig.

Refleksion

  • Hvilke stemmer lytter du til?
  • Hvilken påvirkning har de på dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak at jeg må tale med dig og at du vil tale til mig. Hjælp mig til at høre din stemme og til at kunne skelne den fra alle de andre stemmer i mit liv. Tak, at du vil vejlede mig, til at forstå din visdom og retning for mit liv. Tak, at du vil tale til mig, ind i alle situationer der møder mig. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: At bevæge sig i tro

Vi glæder os til at se dig.
Michael Jensen

Nåde og fred

Paulus’ brev til Filipperne kapitel 1 v2
Nåde være med jer og fred fra Gud, vor Fader, og Herren Jesus Kristus!

I sit brev til Filipperne indleder Paulus også med en hilsen: “Nåde være med jer og fred fra Gud vor Fader og Herren Jesus Kristus”. Paulus fortæller ikke kun kirken i Filippi, at det er en dag at føle sig fredelig på, eller at livet allerede er fredeligt, uanset om de ønsker fred eller ej. Selvom vi kunne bruge lang tid på at overveje betydningen af “fred”, er én ting klar: Den fred, han taler om, er ikke et spørgsmål om ønsketænkning, og det er heller ikke noget, som Paulus eller vi kan håbe på. Den fred, Paulus taler om, er et faktum, som skal modtages. Fred kommer fra Gud og kan ikke tilegnes ved en menneskelig anstrengelse. Paulus’ ord er både en bøn om velsignelse, men også en påmindelse. Ægte fred er kun mulig, når vi først har fred med Gud, hvilket er muligt på grund af det, Kristus udrettede gennem sit liv, død og opstandelse. Det er altid i den rækkefølge, tingene hænger sammen i den kristne tro.

Fred er Guds gave til mennesker og er derfor, ligesom nåden, noget, som skal tages imod i tro. Igennem Helligåndens forvandlende kraft i vores liv. I troen.

Når vi tager imod evangeliet, tager vi imod nåden og freden fra Gud. Det er en vigtig modgift mod ufreden i vores liv og i den verden som vi lever i.

Jeg tror, at fred – både den indre fred i os selv og fred med andre mennesker – er en del af det, at Kristus lever i os ved sin Ånd.

I Matthæus-evangeliet kapitel 5 v9 står der: ”Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.” Salighed er det ikke en følelse, men en tilstand.

Nåden og freden modtages, og nåden og freden gives videre, som et kendetegn for Guds børn.

Refleksion

  • Har du modtaget Guds nåde og fred?
  • Giver du Guds nåde og fred videre?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak fordi fred er muligt og en mulighed, i mit liv og i mine relationer. Nu beder jeg om, at du vil give mig styrken til at vælge freden i min hverdag og hjælpe mig til at være et redskab for din fred, i kirken og i den verden, som jeg er en del af. Tak at det også må være mit kendetegn som dit barn. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Opstandelseslivet (4), Plads til skuffelser

Vi glæder os til at se dig.
Michael Jensen

PS: Husk udflugt til Orø: Den 21. juni 2025 er vi inviteret til at besøge Ellinor og Per Eivind på Orø.
Vi kører i biler derop og spiser frokost på kroen.
Vi vil også høre lidt om Orøs historie.
Derefter besøger vi den lokale kirke.
Til slut er der kaffe hos Ellinor og Per Eivind.
Har du lyst til at deltage eller brug for mere information, kontakt Bente Kirschner.

Når Jesus forsvinder

Lukasevangeliet kapitel 24 vers 31
Da var det, som om deres øjne åbnedes, og nu kunne de genkende ham. Men i samme øjeblik blev han usynlig for dem.

Jesus forsvandt ud af syne, helt bogstaveligt, han var væk. På et øjeblik kendte de ham, og så så de ham ikke mere. Det var som om, at det arbejde, som han var kommet til dem for at gøre, var udført. Han havde givet trøst og indsigt og bragt dem tilbage til fællesskabet med sig selv igen, og så skulle de lære, at i det nye fællesskab, så var han ikke længere synligt tilstede.

I opstandelsens realitet kan Jesus kan møde os hvor som helst, når som helst og hvordan som helst. Gud ved, hvad du har brug for, han ved også, hvordan han vil åbenbare sig for dig. Men så går han igen, for det må aldrig blive religiøst. Gud vil aldrig slippe eller forlade dig, og en dag vil vi være synligt sammen med ham for evigt.

Men indtil da, så gav Jesus disciplene og os en opgave og et løfte: Gå ud og fortæl om mig til hele verden og glem aldrig, at jeg altid vil være med jer. De, der har oplevet glæden og velsignelsen af fællesskabet med Jesus, kan ikke andet end ønske mere af hans selskab, men vi må ikke glemme den opgave, som han gav os.

Det er ikke altid, at man mærker Guds nærvær; livets omstændigheder og ens egen tilstand spiller ofte en stor rolle i, hvordan det opleves, men Gud er der altid, om du mærker det eller ej. For de to disciple blev det nye møde med Jesus, da de holdt nadver. Læs vers 30; måske har du brug for et nyt møde med Jesus og at komme tilbage til fællesskabet igen?

Refleksion

  • Har du også mistet synet af Jesus?
  • Har du brug for at komme tilbage til fællesskabet igen?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak for dit ord og din fortælling. Åbn mit hjerte for dig, så jeg må være mere bevidst om din tilstedeværelse i løbet af dagen, og hjælp mig til at stole på, at du er med mig, selv når jeg kæmper for at føle det. Lær mig at se denne dag som en ny mulighed for at fortælle om dig, og tak at du i det hele har lovet at være med mig. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Opstandelseslivet (3), Plads til tvivl

Vi glæder os til at se dig.

Michael Jensen

Udflugt til Orø: Den 21. juni 2025 er vi inviteret til at besøge Ellinor og Per Eivind.
Vi kører i biler derop og spiser frokost på kroen.
Vi vil også høre lidt om Orøs historie.
Derefter besøger vi kirken.
Til slut er der kaffe hos Ellinor og Per Eivind.
Har du lyst til at deltage eller brug for mere information, kontakt Bente Kirschner.

Dagen efter (2)

Johannes-evangeliet kapitel 11 vers 25-26
Jesus sagde til hende: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Tror du det?

Jesu opstandelse ændrede alt. Da Jesus stod op fra graven, ændrede han hele perspektivet for det at være menneske. Gennem hans død og opstandelse fik vi et helt nyt og evigt liv. Vi fik genoprettet forholdet til Gud og har fået et liv med frihed fra syndens magt. Vi har også fået en ny opdagelse af formål med vores liv. Samtidigt med dette, så har vi nu også fået evnen til at kommunikere direkte med Gud. Opstandelsen forvandlede altså vores forståelse af selve livet og dermed forståelsen af Guds vilje med os. Guds vilje er, at vi har et dybt fællesskab med ham og at vi lever vores liv igennem Jesus Kristus. Idéen om Guds vilje med vores liv er en lettelse, da de gode nyheder er, at Guds vilje på mystisk men enkel vis først og fremmest findes i Jesus Kristus og i efterfølgelsen af ham. Her vil vi opleve en sti af begivenheder, mennesker og steder, som vi kan være til rådighed for og betjene med vores nådegave. Så livet efter Guds vilje udfolder sig i vores efterfølgelse af Kristus, idet vi lytter til Guds stemme og ledelse. Ligesom disciplene, som vandrede sammen med Jesus i tre år, lærte af ham og så selv blev sendt ud. Det samme gælder for os. Når Paulus taler om den opstandne Kristus, relateret til os i hans brev til Filipperne kapitel 3 vers 10, så siger han, at han kender kraften i hans opstandelse. Med andre ord, kraften i Jesu opstandelse gør os i stand til at leve et helt nyt liv. Den store udfordring er selvfølgelig, om vi kender kraften i Kristi opstandelse eller bare taler og synger om den???

Refleksion

  • Kender du kraften i Jesu opstandelse?
  • Hvordan påvirker det resten af dit liv?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud. Tak for Jesu opstandelsesvidunder i mit liv og for hele verden. Tak for trøst og for håb, nu beder jeg om, at du vil vise mig, hvordan jeg kan gøre en forskel i denne ødelagte verden. Og bringe dit nærvær og vilje, som kan gøre verden smuk igen. Tak, at selv i de største udfordringer, så kan vi stole på dig. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Opstandelseslivet (2), Modenhed

På onsdag den 7. maj kl. 19:30 har vi bedemøde på Ahornvej 3 i Taastrup.

Vi glæder os til at se dig.

Michael Jensen

Dagen efter

Johannes-evangeliet kapitel 20 vers 31
Dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.

Opstandelsen fejres som en dag uden sidestykke. Vi hilser på hinanden med ordene “Kristus er opstanden!” og svaret er og vil altid være “ja han er sandelig opstanden!” Vi markerer denne dag som dagen, der ændrede alt og slutter os til to tusind års tradition af kristen tro og bekendelse. Vi fejrer den fantastiske sandhed, at Kristus Jesus opstod sejrrig over døden. Han er opstanden og lever nu for evigt.

Det interessante er, at når vi så i dag er tilbage på arbejdet eller derhjemme, i skole, og står over for presset i hverdagen, hvad så? Den opstandne Frelser virker måske ikke nær, som han gjorde i søndags. Er der noget, som har ændret sig? Hverdagen vender hurtigt tilbage og vi står stadig over for den langvarige sygdom, det ødelagte forhold, de økonomiske problemer eller de vanskeligheder, der følger med at blive ældre. Vi hører om fattigdom og forfølgelse, om krig og konflikter i så mange lande, og vi kan spørge: “Har påsken virkelig gjort en forskel? Har noget ændret sig i de sidste 2.000 år siden Jesu opstandelse? Er tingene bedre i det 21. århundrede, end de var i det første?”

Selvom nationer, teknologi og sociale institutioner har ændret sig meget siden, er den menneskelige tilstand stadig den samme. Det er Gud heldigvis også, og det faktum, at han har overvundet døden og verden, betyder, at vi kan få et nyt liv i ham og fred på trods af vores kampe. Det, der gør en forskel, er Guds genoprettelse i vores daglige liv, men skal vi blive i det, så er det vigtigt at dit og mit fokus bliver ved med at være på at det, som skete dengang, også sker i mit liv i dag. Derfor siger Paulus i Romerbrevet 8 v11: Når hans ånd, han, som oprejste Jesus fra de døde, bor i jer, skal han, som oprejste Kristus fra de døde, også gøre jeres dødelige legemer levende ved sin ånd, som bor i jer.

Refleksion

  • Tror du på opstandelsen?
  • Tror du på, at opstandelsens kraft også gælder for dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak at du er opstandelsen og livet, tak at graven ikke kunne holde dig tilbage. Nu beder jeg om, at du vil åbne mine øjne for, hvad det alt sammen betyder for mig personligt. Hjælp mig til at leve med glæde, med håb og med frimodighed, i den kraft som oprejste dig fra de døde. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Opstandelseslivet (1), Fokus

Vi glæder os til at se dig.

Michael Jensen

På vej mod påske (4)

Korset: Paulus’ første brev til Korintherne kapitel 2 vers 1-2
Da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet.

På langfredag tænker vi på en ting: Korsfæstelsen af Jesus Kristus. Dette er epicentret for kristen tro. I kristendommens kerne finder vi ikke en rosenrød religion, meditationsteknikker eller et kursus i etik, men en korsfæstelse. Evangeliet er ikke en motiverende tale om, at det hele nok skal blive godt, hvis du gør sådan eller sådan. Her er ingen lommefilosofisk visdom, som intet har at gøre med evangeliet. Evangeliet handler om korset. Da apostlen Paulus fortalte korintherne, at han havde bestemt sig for ikke at kendes ved noget blandt dem undtagen Jesus Kristus og ham som korsfæstet, så blev det betragtet som en skandale og tåbelighed. Hvordan kan Gud dø i vores sted?

At gå dybt ind i korsets mysterium er at møde den største åbenbaring af, hvem Gud er. For på trods af korsets og dødens grimme mishandling, som efterlod Kristus ukendelig, så er Kristus på korset paradoksalt nok den klareste åbenbaring af, hvem Gud er.

Korset er den stadigt voksende åbenbaring af, hvem Gud er, og det kan ikke opsummeres i en simpel formel. For korset er mange ting:

  • Det er højdepunktet af Guds nåde og kærlighed.
  • Det er guddommelig solidaritet med al menneskelig lidelse.
  • Det er udskamningen af magter og myndigheder.
  • Det er den død, hvorigennem Kristus overvinder døden.
  • Det er ved tro genskabelsen af fællesskabet med Gud selv.
  • Det er den vedvarende model for medlidende kærlighed, som vi skal følge.
  • Det er det evige øjeblik, hvor verdens synd bliver tilgivet.
  • Korset er meget, meget mere.

Korset er ikke en tilfredsstillelse af en vred og gengældende gud. Korset er ikke der, hvor Jesus frelser os fra Gud, men hvor Jesus åbenbarer Gud som Frelser. Korset er ikke det, som Gud påfører Jesus for at tilgive, men hvad Gud i Kristus udholder, mens han tilgiver. Korset er, hvor verdens synd samles sammen til en grusom singularitet, så den kan tilgives på én gang. Korset er der, hvor verden voldeligt syndede sine synder i Guds Søns legeme, og hvor han absorberede det hele og bad: “Fader, tilgiv dem.” Korset er både grimt og smukt. Det er lige så grimt som menneskelig synd og lige så smukt som guddommelig kærlighed – men i sidste ende vinder kærligheden, for den er størst af alle.

Refleksion

  • Hvordan forstår du Jesus’ stedfortrædende død?
  • Hvilken konsekvens har Jesus’ opstandelse fra de døde for dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud, tak for korset, tak for din evige kærlighed. Herre Jesus, når jeg ser på dig på korset, med dine arme udstrakt, som en inviterende invitation til at komme til dig, så beder jeg dig, tilgiv mig, Herre, for jeg ved ikke hvad jeg gør eller har gjort med mit liv. Tak, at du tager imod mig, som jeg er, og tak, at du ikke efterlader mig som jeg er. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Sikke en opstandelse

Vi glæder os til at se dig.

Michael Jensen

På vej mod påske (3)

Fredsfyrsten

Palmesøndag, Jesu triumferende indtog forbereder en konfrontation med de ledende magter og myndigheder, som er repræsenteret ved kong Herodes, ypperstepræsten Kajfas og den romerske guvernør Pontius Pilatus. Den romerske guvernør boede normalt i et af Herodes’ paladser i kystbyen Cæsarea, men i påsken (en fest, der fejrede jødisk frigørelse fra fremmed herredømme i Ægypten) skulle guvernøren være i Jerusalem for at undertrykke ethvert oprør, der måtte opstå i løbet af denne anspændte uge.

Fra Cæsarea kom Pilatus ind i byen fra vest, ridende på en stridshest i spidsen for det kejserlige kavaleri. Den romerske guvernørs indtog i Jerusalem var i sin essens en militærparade. Det var beregnet til at vise magt og til at skræmme alle, der havde revolutionære tanker. Militærparader var, både dengang og nu, en måde, som imperier bruger til at vise, at de styrer verden gennem deres overlegne kapacitet til at føre krig.

Men Gud tænker og handler anderledes. Da Jesus ankom til Olivenbjerget øst for Jerusalem, gjorde han bevidst sit indtog ud fra denne femhundrede år gamle profeti fra Zakarias’ bog kapitel 9 vers 9: ”Bryd ud i jubel, Zions datter, råb af fryd, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel, på en æselhoppes føl”. Da Jesus kom fra Olivenbjerget og red ind og gjorde sit indtog i Jerusalem, så kom han fra den modsatte retning end den romerske guvernør. Han gjorde det også på den modsatte måde. I stedet for at ride ind på en krigshest, ligesom Pilatus og alle krigsførere gennem historien havde gjort, rider Jesus på et æsel, og ikke engang et fuldvoksent æsel, men et æselføl.

Jesu sejrsindtog var en anti-militær parade. Det var en hån mod Roms skræmmende fremvisning af militær magt. Det præsenterede Jerusalem for en skarp kontrast mellem krigens vej og fredens vej. Menneskelig og guddommelig tænkning og handling. Pontius Pilatus og Jesus fra Nazareth er i spidsen for to meget forskellige parader.

Spørgsmålet for os er, hvilken parade marcherer vi i – Pilatus’ militære parade, der stadig tror, at verden skal formes af krig og trusler eller Jesu fredsparade, der afslutter ufreden. Den bringer fred til mennesker og i Jerusalem, når vi tager imod den.

Refleksion

  • Hvordan forstår du Guds handlemåde, kontra denne verdens ”stormænd”?
  • Hvad gør Guds tilgang til fred ved dig?
  • Hvad er dit næste skridt?

Bøn

Kære Gud tak, at du er fredsfyrsten, som alene kan bringe fred til mennesker og ind i mit liv. Lad din fred herske i mit hjerte og i mine tanker. Tak, at du er svaret på fred i denne verden. Du alene kan bringe fred i konflikter og krige, for du alene kan fordrive alt mørke og ondskab. Så jeg beder om, at du vil hjælpe mig til også at være et instrument for fred. AMEN.

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

Tema: Fredsfyrsten

Vi glæder os til at se dig.

Michael Jensen

Skærtorsdag den 17. april holder vi påskemåltid kl. 13:00 på Ahornvej 3 i Taastrup.
Pris 50 kr. Betal på MobilePay 849684; når du bruger det nummer, ser du i MobilePay-appen teksten “Påskemåltid“.

… en levende frikirke på Københavns vestegn