Hvad gør jeg med min frustration?

Hvis nogen nogensinde havde en grund til at være frustreret og vred, så var det Job. Han var en gudfrygtig mand, der havde alt, hvad han ønskede – rigdom, berømmelse og en stor familie. En dag mistede han det hele. Hans husdyr, alle hans børn døde i en frygtelig storm og han fik frygtelige sygdomme.
Han mistede bogstaveligt talt alt, hvad han havde, undtagen sin kone, sine venner og sin tro. De var dog ikke til megen hjælp i hans situation. I sit mørkeste øjeblik sagde hans kone til ham: »Holder du stadig fast ved din retsindighed? Forband Gud, og dø!« Job 2 v9 WOW…
Senere så kom en gruppe af hans venner sammen og sagde: “Job, det er alt sammen din egen skyld.”

Men midt i en masse dårlige input delte en af hans venner et visdomsord. Han insisterede over for Job på, at det var en dårlig idé at blive vred. Han sagde i Job 5 v2: Ærgrelse slår den dumme ihjel, ophidselse dræber den uerfarne.
Jobs ven var en klog mand. Han vidste, at selv midt i så stor en hjertesorg ville vrede ikke hjælpe. Faktisk ville det bare gøre tingene værre. Prøv at læs hele kapitel 5 i Jobs bog, det er en fantastisk vejledning i at håndtere sin frustration.

Hvis du tænker tilbage gennem oplevelser i dit eget liv, er du sandsynligvis enig. Ligesom jeg, så har du måske også gjort ting, du fortryder, da du blev frustreret eller vred.
Når man giver efter for vrede, ender man med at handle på en ukonstruktiv måde. Problemet er, at man i øjeblikket glemmer fornuften. Hvis man trækker vejret og bevarer overblikket, vil man sikkert handle anderledes, end hvis man bare handler i affekt.
Tilværelsen eller relationer kan godt skabe vrede og frustration, det løser bare ikke problemet. Så hvorfor holde fast i noget, som kun skaber ærgrelse?
At have et personligt forhold til Gud betyder, at du kan være ærlig overfor Gud. Du kan fortælle Gud præcis, hvordan du har det og hvad der er svært, uden at pakke noget ind. Så kan du også fortælle Gud, hvad det er, som du har brug for i enhver situation.
Den gamle profet Habbakuk hjælper os lidt på vej i svære tider. Hab. 3 v17 – 18:
For figentræet sætter ikke blomst, vinstokken bærer ikke frugt; olivenhøsten slår fejl, marken giver ingen afgrøde. Fårene er forsvundet fra folden, der er intet kvæg i indhegningen. Jeg vil juble over Herren og fryde mig over min frelses Gud. Gud Herren er min styrke, han gør min fod let som hindens og lader mig løbe over højderne. Jo tak, der var nok at være frustreret over. Man at vælge at lægge tingene over til Gud og fokusere på ham kan skabe mirakler og medføre en helt ny start.

Refleksion
På hvilke måder har du set vrede skade dig eller nogen, du holder af?
Hvilken fortid har du brug for at tilgive, for at give slip på langvarig vrede?
Hvordan har du brug for, at Gud møder dig i din situation i dag?

Bøn
Kære Gud, tak at du forstår, når jeg er vred eller frustreret. Tak at du forstår hvorfor, og at du altid lytter til mig. Herre, jeg har brug for at du griber ind i min situation med din nåde, styrke og helbredelse. Hjælp mig til at tro på, at du kan løfte mig op fra den situation, som jeg sidder fast i. Tak at du formår det, jeg ikke selv kan, hjælp mig til at holde fast i den tro. Amen

Må Gud rigt velsigne dig, og rigtig god weekend. Vi mødes på søndag på Zoom og holder nadvergudstjeneste sammen. Husk også, at vi igen på onsdag d. 10/3 kl. 19:30 har en undervisningsaften over Johannes’ Åbenbaring. Du kan få linket til Zoom for begge dele ved at skrive til kirken på https://www.citykirken.dk/kontakt/kontaktformular