En anden ånd

Matt. 5 v7: Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed

Vi lever i en tid, hvor det at være menneske sammen med andre mennesker kan have sine udfordringer. Tolerancen og rummeligheden bliver konstant sat på prøve. Specielt overfor mennesker, som man ikke kender, mennesker som egentlig ikke betyder så meget for en, eller overfor dem, som man ikke har noget til fælles med.

Men Gud ønsker ikke, at du kun viser barmhjertighed mod de mennesker, du kan lide, eller kun over for dem, der er lette at være barmhjertige over for. Gud vil have dig og mig til at være barmhjertige over for alle.

Barmhjertighed og tilgivelse gennem Jesu Kristi død er skønt at modtage og opleve i sit liv. Men det er også en erfaring, som du kan give videre.
Nogen har på et eller andet tidspunkt brug for din tilgivelse – fordi vi alle har syndet og alle er blevet syndet imod. Når en person kommer til dig og beder om tilgivelse, eller hvis adfærd kræver en smule mere rum, hvordan reagerer du så overfor dem, eller overfor dem, som end ikke spørger?
Jeg tror på, at der er en frigivende, ja ligefrem helbredende, effekt for en selv i at kunne give slip på en dårlig erindring og oplevelser, både her og nu og fra fortiden.

Gud tilbyder sin barmhjertighed til dig og alle andre mennesker; at tage imod er et valg. Det er også et valg at tilbyde sin barmhjertighed til et andet menneske. Jesus gjorde det for en syndig verden, du kan gøre det for den person, der synder imod dig. I et gammelt 80’er-hit lyder det: ”Put a little Love in your heart, and the world would be a better place”.
“Sæt lidt kærlighed i dit hjerte, og verden vil være et bedre sted.”
Måske starter det med at vi, midt i vintertiden og coronatest og en mere og mere polariseret verden, kommer tilbage og igen personligt oplever Guds kærlighed i vores tilværelse; måske starter det med at vi lærer at være barmhjertige over for os selv.

Hvilken forskel kunne det gøre for dig og din verden at vise mere barmhjertighed?
Er der noget, som forhindrer dig i at tilgive nogen, der har såret dig?
På hvilken måde tror du, at en barmhjertig livsstil kunne gøre en forskel og bringe Guds velsignelse over dig og din verden?

Bøn
Tak Gud, at jeg hos dig finder det middel, som kan helbrede, hele og genoprette. Jeg beder om hjælp til at tage imod den barmhjertighed, som du hver dag rækker til mig, og til at være barmhjertig overfor mig selv. Hjælp min tankegang til at blive forvandlet og til at gøre en forskel i denne kolde tid. Amen

Rigtig god weekend og Gud velsigne dig! Vi ses online på søndag til gudstjeneste, se https://www.citykirken.dk/online-soendage

På onsdag fortsætter vi undervisningsserien om endetiden, vi er kommet til “midt i tiden (omkring Jesu genkomst)”. Ligesom sidst foregår det over Zoom. Du kan få oplysninger om hvordan, ved at skrive til kirken på https://www.citykirken.dk/kontakt/kontaktformular. De undervisnings-slides, der hører til, vil kunne hentes på dagen fra https://www.citykirken.dk/ressourcer/undervisning/endetiden sammen med nogle tips til hvordan man bruger Zoom.