Hører du til?

Paulus’ brev til Efeserne 2 v19
Så er I da ikke længere fremmede og udlændinge. I er de helliges medborgere og hører til Guds husstand.

Dagens kultur med uafhængig individualisme har skabt mange åndeligt forældreløse børn – “kanintroende”, der hopper rundt fra den ene kirke til den anden uden nogen form for tilhørsforhold eller engagement. Det er som at læse tilbudsaviser: ”Hvor skal vi shoppe i dag, hvor er der et godt tilbud?”

Det var aldrig Guds mening.

Mange kan desværre også med rette sige ”vi blev skuffede, ord som enhed, næstekærlighed og inkludering var blot tomme floskler uden indhold eller konsekvens”. En kirkefamilie identificerer sig som et fællesskab om Kristus, som har kærlighed til hinanden. Det er et vidnesbyrd over for alle andre mennesker: Johannes-evangeliet 13 v34-35: »Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«

Derfor er det vigtigt, at når du mødes med din kirke, så får du motivation og opmuntring fra de andre i fællesskabet og at du på samme måde giver motivation og opmuntring til dem.

Måske har du haft en god uge og har masser af overskud, så kan du være der for andre. Eller når det modsatte er tilfældet, så er det dig, der trænger til et opmuntrende ord, et varmt smil, forbøn eller en, som har tid til at lytte. Det kan gøre hele forskellen.

Sandheden er: Vi har alle brug for hinanden. Mange mennesker oplever at stå alene i en rå verden, og mange knækker i stormen. Sådan behøver det ikke at være for dig.

Når vi mødes i kærlighed som en kirkefamilie fra alle mulige forskellige baggrunde, er der plads til forskelligheder med enhed i troen, og her skal ingen kæmpe alene. Det er det vidnesbyrd, vi viser til verden, og det er det allerbedste sted at høre til.

REFLEKSION

• Hvad kan du gøre for at forbedre kirkens fællesskab?
  • Hvordan ville du reagere på en kristen, der ikke kommer i kirke på grund af skuffelser fra fortiden?
  • Hvordan kan du gøre dit hjerte klar til kirken i denne uge?

BØN
Tak Gud, at du vil hjælpe mig til at leve, så det svarer til det kald, jeg fik. Så jeg med al ydmyghed og mildhed, med tålmodighed, bærer over med andre i kærlighed og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd i ét legeme og én ånd, til ét håb; én Herre, én tro, én dåb; én Gud og alles fader, som er over alle, gennem alle og i alle. Amen

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00 i Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.

TEMA: Guds rige er nært (2)