Skabt til fællesskab

Det første, som Gud sagde til mennesker, var dette: “Det er ikke godt, at mennesket er alene”
1. Mosebog 2 v18
. Gud talte ikke kun om ægteskab i dette vers. Det er simpelthen ikke godt for os mennesker at leve isoleret eller at prøve at håndtere livet på egen hånd.

Jeg har hørt folk sige, at fuldstændig uafhængighed er nøglen til lykke. For mig er det ensomhed og udtrykker mere en usikkerhed på andre mennesker, ved at lade som om, men ikke har brug for andre i sit liv. Måske pga. skuffelser fra tidligere situationer.

Du og jeg har brug for andre, et fællesskab som vil gå med os igennem livet, en åndelig familie. Kirken er sådan et fællesskab, hvor vi både kan mødes fysisk og åndeligt. Sådan et fællesskab kan være støttende. Det afholder dig fra at give op. Hvis du nogensinde er blevet fristet til at give op med at tro, fordi du nåede et sted i dit liv, hvor det bare er for svært. Men når du mødes med andre mennesker, holder de dig i bevægelse mod dit mål og giver dig støtte til at forsætte med at holde fast i din tro. Gud skabte fællesskab som en modgift mod ensomhed. Det giver tryghed, har du nogensinde været nødt til at gå gennem en mørk gade om natten alene? Det føles meget bedre, når man har andre mennesker med sig! Når du går igennem mørke tider, er det mere sikkert at gå sammen med andre, der kan opmuntre dig og bede sammen med dig.

Visdom. At stå alene kan gøre, at man overser muligheder og vinkler på løsninger. Men når du går sammen med andre mennesker, lærer du, hvordan andres erfaringer eller perspektiver kan skabe nyt lys over svære områder og problematikker.

Prædikerens bog 4 v9 – 12 Hellere to end én, de får god løn for deres slid.  For hvis de falder, kan den ene hjælpe den anden op. Men ve den, der er alene! Hvis han falder, er der ingen anden til at hjælpe ham op. Og når to ligger sammen, kan de holde varmen, men hvordan får man varmen, når man er alene?  Den, der er alene, tvinges i knæ, men to kan holde stand. Tretvundet snor brister ikke så let.

REFLEKSION

• Hvad hjalp dig til at bevæge dig mod et støttende fællesskab?
  • Hvorfor tror du, at Gud skabte os til at blive bedre sammen?
  • Hvordan kan du bidrage med at andre får et nyt perspektiv, når de føler sig fortabte og ensomme?

BØN

Tak Gud, at du har skabt mig til at høre til. Hjælp mig til at se, hvordan min del af fællesskabet kan hjælpe i det store fællesskab. Tak for de muligheder som du har givet mig for ikke at stå alene, giv os en stadig dybere kærlighed til hinanden og til dig. Og hjælp os til at forstå dybden i, at tretvundet snor brister ikke så let.  AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og velkommen til gudstjeneste på søndag kl. 11:00.
Kulturcentret i Taastrup, Poppel Allé nr. 12.
TEMA: Genopbygget (del 1)

Jeg vil også pege på denne nyhedsmail fra FrikirkeNet med mange forslag til, hvad vi hver for sig og sammen kan gøre i denne situation med krig i Ukraine.