Hvem har taleretten?

Jeremias bog 17 v7
Velsignet den mand, som stoler på Herren og tager sin tilflugt hos ham.

Der er mennesker, som har taget taleretten ind i dit liv, og mennesker, som du senere har givet taleretten, baseret på forskellige individuelle bevæggrunde.
Dine forældre, dine venner eller en politiker, personer, du ser op til og respekterer, en sang, du lytter til, eller en opinionsdanner på nettet.

Alle disse kilder vil forme dine tanker og værdier, så hvad et det værd for dig? Hvem skal forsat have taleretten?
At stole på Gud er at have tillid til, at hans visdom og indsigt holder igennem livet. På gode dage som på svære dage.

Vi har alle fået en fri vilje til selv at vælge og vælge fra. Verset i Jeremias’ bog taler om at være velsignet, og hvem vil ikke gerne opleve det i disse tider. Velsignelsen kommer dog på baggrund af et valg. Et dagligt valg, et valg i den situation, som du står i her og nu. At stole på Herren og tage sin tilflugt hos ham – det er at vælge at give Gud taleret ind i sit liv. Det er et valg, som du til alle tider må forholde dig til. Har Gud taleret, stoler jeg på hans sandhed og lader mig lede af den?

Paulus skriver om sin erfaring i Fil. 3 v8: Ja, Jeg regner så vist alt for tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre.
Der var ikke noget i Paulus’ liv, som kunne matche den erfaring, selv om Paulus også mødte modgang her i livet. Der er bare noget ved den velsignelse, som kommer fra Gud. Den skal erfares, ikke forklares.

• Hvorfor er valg af taleret så vigtigt?
  • Hvad er din udfordring i forhold til det?
  • Er den eller de stemmer. som du giver taleret, til velsignelse for dig?

Bøn
Kære Gud, jeg må ærligt erkende, at det til tider kan være svært at stole på dig og have tillid til, at du er den, som jeg kan søge tilflugt hos. Jeg beder om hjælp til at slippe dem og det, som har taleret over mit liv og som ikke er til velsignelse, så jeg må opleve Paulus’ erfaring. AMEN

Må Gud rigt velsigne dig, og rigtig god weekend. På søndag besøger vi nogle nye spændende mennesker, som også er en del af City Kirken. Så velkommen til online-gudstjeneste på https://www.citykirken.dk/online-soendage