Når det ikke går som planlagt

Esajas 55 v8: For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren.

Livet er fuldt af afbrydelser. Nogle gange har vi store planer – for en karriere, familie eller tjeneste, men så sker der noget, som får os til at standse op et øjeblik. Når vi går i en anden retning, og Guds planer ikke stemmer overens med vores, kan vi prøve at kæmpe imod det, men så bliver tingene ofte meget besværlige; bare spørg profeten Jonas. Han oplevede, hvad der kan ske, når Guds planer og egne planer ikke stemmer overens. Gud fortalte Jonas, at han skulle advarede folket i Nineve om, at de havde brug for at omvende sig fra deres onde veje. Men Jonas løb fra Gud og endte i maven på en stor fisk. Gud måtte herefter redde ham ud af fisken.
Nogle gange kan man derfor opleve at være på et mørkt sted, og det kan være svært at finde meningen og retningen med det hele. For Jonas blev det en tid til refleksion og bøn. Jonas 2 v2: Fra fiskens bug bad Jonas til Herren sin Gud: I min nød råbte jeg til Herren, og han svarede mig; fra dødsrigets dyb råbte jeg om hjælp, og du hørte mig. Du havde kastet mig i dybet, i havets skød, strømmene omgav mig, alle dine brændinger og bølger skyllede hen over mig. Jeg tænkte: Jeg er jaget bort fra dig; får jeg igen dit hellige tempel at se? Vandet truede mit liv, havdybet omgav mig, tang havde viklet sig om mit hoved. Jeg var kommet ned til bjergenes rødder, jordens porte var for evigt slået i bag mig. Men du, Herre min Gud, løftede mig op fra graven. Da mit liv var ved at ebbe ud, huskede jeg på Herren; min bøn nåede til dig i dit hellige tempel.

Gud har et stort formål med din og min eksistens og tilværelse der, hvor vi er, og i den tid, hvor vi er her. Du er en vigtig del af hans plan, ligesom Jonas var det.
I de sidste par uger har jeg lyttet til menneskers fortællinger om, hvordan Gud brugte mennesker i City Kirken til at fortælle dem om Guds kærlighed og vise dem vej ind i fællesskabet med kirken. Det møde gør en afgørende forskel på evigheden for dem, der tog imod budskabet. Ligesom det gjorde for folket i Ninive. Det, Gud siger til Jonas, er: Skulle jeg så ikke have ondt af den store by Nineve, hvor der er mere end hundrede og tyve tusind mennesker, som ikke kan kende forskel på højre og venstre.
Der er mange mennesker, som Gud har ondt af, fordi de ikke kender forskel på højre og venstre. De hedder naboer, kollegaer, studievenner, familie eller bare dem, som du møder på din vej.

Når Gud standser os i tilværelsen, kan det være en idé at overveje det dybere formål med livet. Er du på rette vej, eller tillader Gud, at ting sker, for at du kan standse op og begynde at søge ham? Det er fint nok at være alt det, du er, og gøre alt det, du gør, men er du stadig en del af Guds større og dybere formål?

Bøn
Tak Gud, at du ser mig der, hvor jeg er. Herre, midt i livets karrusel og titusinder gøremål beder jeg om at finde tilbage til dit formål for mig. Tak at dit ord til mig er: Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb. Jer 29 v11. Hjælp mig, Gud, til at finde ind i de planer. Amen

Rigtig god weekend og Gud velsigne dig, vi ses til gudstjeneste på søndag kl. 11.00 i Taastrup Kulturcenter, Poppel Allé 12, i Taastrup. Tema for gudstjenesten er: Hvorfor sover Jesus midt i stormen?

Husk at efter gudstjenesten d. 15. november er der et kort infomøde vedr. næste skridt efter suppeaftenerne.