Foredrag med Klaus Wivel

Om kristenforfølgelserne i den arabiske verden.

Klaus WivelOnsdag 6. november kl. 19.00

Taastrup Medborgerhus, Taastrup Hovedgade 271, 2630 Taastrup.

Entré kr. 50,-

Billetter og bøger kan købes her

den sidste nadver

Den 6. september udkom bogen ’Den sidste nadver – en rejse blandt de efterladte kristne i den arabiske verden’. I bogen beskriver Klaus Wivel, hvad han kalder ’en skandale, som udspiller sig lige for øjnene af os’: Nemlig massefordrivelsen og undertrykkelsen af den kristne minoritet i Mellemøsten

– De seneste små ti år har jeg været optaget af de kristnes skæbne i Mellemøsten. Jeg har beskæftiget mig en del med palæstinensernes situation og var i Israel under både den første og den anden intifada. Under sidstnævnte havnede jeg hos en kristen familie og så ved selvsyn, hvilket helvede livet er for mange kristne, som lever med daglig chikane fra islamiske miljøer og fra den israelske besættelsesmagt. Det fik mange af hundredvis af dem til at flygte i den tid.

– De kristne har forladt området gennem de seneste 150 år, men det er taget voldsomt til på det sidste. Og jeg synes, at det er en kæmpe historie, at kristne forlader de arabiske lande i stort tal. Det er gamle kristne områder med nogle af de vigtigste byer i kristendommen, og jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er blevet skrevet om det i bøger. Kun nogle få avisartikler. Jeg følger nogenlunde med i hvad der udkommer om emnet, også i udlandet, og der er stort set aldrig nogen andre end aviserne, som skriver om de kristne i Mellemøsten.

– Selv har jeg skrevet et par artikler om det her og der, men har blandt andet kunnet se, at to tredjedele af de kristne i Irak er flygtet fra landet siden 2003. Hvilket er en kæmpe historie, der ikke rigtig er nogen, som har taget sig af.

– Og da revolutionen i Egypten var på sit højeste, var der masser af rapporter om angreb på kristne, og der var mange kristne, som flyttede ud af landet. Jeg gik i gang med bogen, efter at titusinder af kristne – og muslimer – demonstrerede mod forskellige kirkeafbrændinger, hvor militæret ikke havde gjort noget for at beskytte kirkerne. Demonstrationen blev angrebet af militæret, som både skød med skarpt og kørte pansrede køretøjer ind i folkemængden. 27-28 personer blev ved den lejlighed dræbt.

– Det var så voldsomt, at jeg fandt det på sin plads at skrive et åbent brev til Villy Søvndal og spurgte, hvad han ville gøre ved det. Jeg bad ham indkalde ambassadører fra hele Mellemøsten – for det er over hele Mellemøsten, at kristne lider – og gøre dem klart at det var et problem og noget alvorligt.

– Men jeg fik aldrig noget svar fra Søvndal.

En skandale udspiller sig for øjnene af os fra Domino-online.

Til den sidste er forsvundet fra Jyllands-Posten.